My, członkowie Polskiego Związku Faktorów, przyjmujemy poniższy Kodeks Etyki
oraz zobowiązujemy się przestrzegać zawartych w nim norm postępowania w działalności zawodowej.
I. Przepisy Ogólne
§ 1.
- Kodeks Etyki Polskiego Związku Faktorów (PZF) wynika z ogólnych norm moralnych i zasad współżycia społecznego.
- Niniejszy Kodeks stanowi zbiór zasad postępowania związanych z działalnością Faktorów i odnosi się odpowiednio do Członków PZF, osób u nich zatrudnionych oraz osób, za których pośrednictwem Faktorzy wykonują swoje czynności zawodowe.
- Kodeks Etyki nie narusza w żaden sposób prawa obowiązującego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2.
- Członkowie PZF zobowiązani są do przestrzegania obowiązujących przepisów prawa, norm zawodowych i zasad współżycia społecznego.
- Członkowie PZF starają się osiągnąć jak najwyższy poziom etyki zawodowej, według oczekiwań środowiska biznesowego.
- Członkowie PZF przy wykonywaniu czynności zawodowych zobowiązani są do postępowania zgodnie z zasadami zawartymi w niniejszym Kodeksie. Obejmuje to także wszystkie osoby reprezentujące Członków PZF lub prowadzące działalność faktoringową na ich rzecz, bądź w ich imieniu.
§ 3.
Członek PZF zobowiązany jest kierować się postanowieniami zawartymi w uchwałach organów PZF, oraz dobrymi obyczajami kupieckimi przyjętymi przez środowisko przedsiębiorców faktoringowych.
II. Działalność Faktoringowa
§ 4.
- Członek PZF powinien prowadzić działalność zgodnie z przepisami prawa oraz w sposób nie powodujący powstania negatywnych skutków prawnych dla jego klientów, jak również w sposób rzetelny i z należytą starannością.
- Członkowie PZF postępują uczciwie i z dokładnością we wszystkich sprawach biznesowych, włączając kontakty z klientami, klientami klientów i innymi instytucjami z branży.
§ 5.
- Członek PZF obowiązany jest do dbałości o dobre imię swojej firmy.
- Członek PZF obowiązany jest do powstrzymania się od wszelkich zachowań, które mogłyby zaszkodzić jego dobrej opinii jako przedsiębiorcy faktoringowego.
- Postępowanie Członka PZF, które poniża go w opinii publicznej lub podważa zaufanie do wykonywanych przez niego czynności zawodowych stanowi naruszenie zasad etycznych.
§ 6.
- Członka PZF obowiązuje tajemnica zawodowa obejmująca wszystko czego dowiedział się on w związku z prowadzoną działalnością, a co mogłoby w jakikolwiek sposób naruszyć interesy osób trzecich, a w szczególności klientów.
- Obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej nie jest ograniczony w czasie, przy czym Członek PZF może być zwolniony z tego obowiązku przez uprawniony organ lub za zgodą podmiotu, którego dotyczą informacje objęte tajemnicą zawodową.
- Przekazanie, ujawnienie lub wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę zawodową, jak również ich nabycie od osoby nieuprawnionej, w sposób naruszający interesy tej osoby stanowi naruszenie zasad etycznych określonych w Kodeksie.
§ 7.
- W celu profesjonalnej obsługi klientów Członek PZF obowiązany jest do stałego doskonalenia wiedzy w zakresie zagadnień prawnych, ekonomiczno-podatkowych oraz standardów zawodowych Członka PZF.
- Umowy zawierane przez Członków PZF z klientami powinny być formułowane jasno i powinny zawierać wszystkie warunki uzgodnione przez strony, łącznie z zapisem obowiązków i odpowiedzialności stron umowy.
- Członka PZF obowiązuje szczególna staranność w rozliczeniach finansowych z klientem.
- Członkowie PZF utrzymują i używają dokładnych systemów księgowych w celu rejestrowania transakcji przeprowadzanych przez klientów.
III. Wzajemna Konkurencja i Reklama
§ 8.
Konkurowanie Członków PZF na rynku usług faktoringowych nie może wykraczać poza granice zakreślone przepisami prawa.
§ 9.
Członka PZF obowiązuje zakaz pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami kupieckimi, a w szczególności w sposób niezgodny zasadami lojalności wobec innych Członków PZF.
§ 10.
Członkowie PZF pomagają klientom w przeniesieniu się od jednego faktora do drugiego, w przypadku takiej decyzji.
§ 11.
Członek PZF obowiązany jest powstrzymać się od działań stanowiących nieuczciwą konkurencję w stosunku do innych przedsiębiorców lub nieuczciwą reklamę.
§ 12.
Sprzeczne z zasadami etycznymi i dobrymi obyczajami kupieckimi jest rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji o sobie lub innym przedsiębiorcy.
§ 13.
- Za naruszenie zasad etyki zawodowej uznaje się oznaczanie przedsiębiorstwa faktoringowego w jakikolwiek sposób powodujący wprowadzenie osób trzecich w błąd co do jego tożsamości i tym samym naruszający usprawiedliwione interesy innych Członków PZF.
- Naruszeniem zasad etyki zawodowej jest również pozyskiwanie klientów kosztem innych Członków PZF w sposób naruszający dobre obyczaje kupieckie, nakłanianie klientów innych Członków PZF do nie wykonywania lub nienależytego wykonywania umowy a także nakłanianie pracowników i innych osób współpracujących z poszczególnymi Członkami PZF, do rozwiązania stosunku umownego w celu przejęcia takich osób.
§ 14.
Członek PZF nie może podejmować jakichkolwiek działań mających na celu utrudnianie dostępu lub eliminowanie innych Członków PZF z rynku usług faktoringowych.
§ 15.
- Reklamowanie własnych usług faktoringowych nie powinno być dokonywane w sposób mogący wywołać negatywne wrażenie co do jakości usług oferowanych przez innych Członków PZF.
- Za naruszającą zasady etyczne uważa się w szczególności reklamę:
- a) prowadzoną w sposób mogący uchybić godności pozostałych Członków PZF lub innych osób,
- b) porównującą poszczególne oferty różnych Członków PZF, chyba że reklama taka spełnia wymogi dopuszczalności określone w powszechnie obowiązujących przepisach prawa.
IV. Władze Związku
§ 16.
Władze związku obowiązane są czuwać nad przestrzeganiem Kodeksu Etyki Członka PZF oraz dobrych obyczajów kupieckich przez wszystkich członków.
§ 17.
- Członek PZF obowiązany jest wykonywać czynne prawo wyborcze w wyborach do władz Związku.
- Osoba, której powierzona została funkcja we władzach Związku, obowiązana jest rzetelnie i z najwyższą starannością wypełniać obowiązki wynikające z tych funkcji.
- Osoba, która składa rezygnację z powierzonej jej funkcji obowiązana jest w odpowiedni sposób uzasadnić rezygnację.
§ 18.
Członka PZF obowiązuje lojalność wobec władz Związku.
§ 19.
Członek PZF obowiązany jest współdziałać z władzami Związku w sprawach związanych z funkcjonowaniem i zadaniami Związku oraz w sprawach przestrzegania Kodeksu Etyki przez jego członków.
§ 20.
- Stosunki między Członkami PZF winny opierać się na wzajemnej lojalności i koleżeństwie.
- Członkowie PZF powinni udzielać sobie pomocy i służyć radą w sprawach związanych z prowadzoną działalnością faktoringową.
- Niedopuszczalne jest wypowiadanie przez Członka PZF wobec osób trzecich negatywnej opinii o działalności zawodowej innego Członka PZF.
- W razie sporu pomiędzy Członkami PZF powinni oni przede wszystkim podjąć próbę jego polubownego załatwienia z pomocą, lub przy udziale właściwych władz Związku.
V. Odpowiedzialność za naruszenie Zasad Etycznych
§ 21.
Członek PZF nie przestrzegający zasad etyki związanej z prowadzoną działalnością ponoszą odpowiedzialność przed władzami Związku.
§ 22.
- W przypadku prowadzenia przez Członka PZF działalności faktoringowej w sposób sprzeczny z Kodeksem Etyki lub dobrymi obyczajami kupieckimi, Walne Zebranie Związku na wniosek Komitetu Wykonawczego Związku przyjęty przez Komitet zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków Związku, może podjąć uchwałę o udzieleniu Członkowi PZF upomnienia lub nagany.
- W wypadkach szczególnie ciężkiego uchybienia Kodeksowi Etyki i dobrym obyczajom kupieckim lub też uporczywego naruszania obowiązków Członka PZF, Walne Zebranie na wniosek Komitetu Wykonawczego Związku, przyjęty na zasadach określonych w ust.1, uchwałą podjętą większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 członków, może wykluczyć danego Członka PZF ze Związku.
VI. Postanowienia Końcowe
§ 23.
Kodeks niniejszy wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia uchwalenia przez Walne Zebranie Związku.