Faktoring przyspiesza i przyciąga coraz więcej przedsiębiorców

Już ponad 31 tys. firm w Polsce korzysta z usług faktoringowych. Podmioty zrzeszone w Polskim Związku Faktorów zanotowały w ciągu trzech kwartałów 2025 r. obroty o łącznej wartości 376,7 mld zł, czyli o 9,3 proc. więcej niż rok temu. Sfinansowały przy tym 23,6 mln faktur.
Do Polskiego Związku Faktorów (PZF) należy obecnie większość podmiotów oferujących w Polsce usługi faktoringowe. Organizacja zrzesza 4 banki komercyjne, 21 wyspecjalizowanych firm udzielających finansowania oraz 6 podmiotów o statusie partnera.
– Rynek faktoringu nieustannie się rozwija i to mimo dającej się wciąż odczuwać znaczącej niepewności w otoczeniu zarówno gospodarczym, jak i geopolitycznym. Regularnie odnotowywana dodatnia dynamika obrotów naszego sektora to jeden z ważnych aspektów wskazujących na wciąż duży potencjał rozwojowy branży. Umiejętnie łączymy wzrost finansowy z doskonaleniem procesów obsługowych i dostosowywaniem zaplecza technologicznego. Wpływa to w oczywisty sposób na wzrost dostępności naszej oferty poprzez przyspieszenie procesów oceny ryzyka. Otwieramy możliwości uzyskania finansowania działalności gospodarczej tym wszystkim, którzy z różnych względów mają utrudniony dostęp do kredytów bankowych
– mówi Konrad Klimek, Przewodniczący Komitetu Wykonawczego PZF.
Z usług firm należących do PZF korzysta obecnie 31,2 tys. przedsiębiorstw. Przekazały one do sfinansowania 23,6 mln faktur.
– Od dłuższego już czasu branża faktoringowa notuje regularne wzrosty zarówno obrotów, jak i liczby faktur przyjętych do sfinansowania. Jednak tym co cieszy nas szczególnie, jest pokonanie kolejnego progu jeśli chodzi o liczbę klientów. Obecnie obsługujemy ich ponad 31 tysięcy, co świadczy o rosnącym zaufaniu przedsiębiorców do naszych usług. Coraz powszechniej doceniają oni naszą rolę, nie tylko jako finansowego narzędzia, ale także ważnego ogniwa w całym systemie zarządzania ich płynnością, ryzykiem, kapitałem i konkurencyjnością. Faktorzy potrafią przy tym budować z klientami trwałe relacje, które przekładają się na wieloletnią współpracę –
– mówi Konrad Klimek, Przewodniczący Komitetu Wykonawczego PZF.
Po faktoring sięgają przede wszystkim przedsiębiorstwa dystrybucyjne i produkcyjne. W ich przypadku rozwój prowadzonej działalności i wzrost sprzedaży, a w ślad za tym – liczba i wartość wystawionych faktur, często idzie w parze z podatnością na zmienność koniunktury na rynku, na który adresują swoją ofertę. Aby móc się rozwijać w warunkach sezonowości, potrzebują one większej puli środków do wykorzystania na bieżącą działalność. Dzięki nim mogą szybko regulować własne zobowiązania. Mogą też udostępnić kontrahentom więcej czasu na zapłatę faktur. Sięgając po faktoring, podnoszą więc swoją konkurencyjność.






































